Nuoren naisen pyrkimys pysyvään painonhallintaan Dukan-dieetin avulla

29.9.2013

Loppurutistuksen muistilista

Olen huomannut että nyt kuukausien cruisailun jälkeen olisi hyvä muistuttaa itseään ihan niistä Dukanin peruspilareista. Kun on muka niin tottunut tähän dieettiin, luulee kaiken sujuvan itsestään. Siksi teen tähän pikku listan itselleni loppurutistusta varten.

  • Riittävä veden juonti
Joinakin päivinä huomaan, että en ole iltaan mennessä juonut ollenkaan puhdasta vettä. Juon paljon teetä ja välillä Pepsi Maxia, mutta haluan pitää kiinni siitä, että juon myös ihan tavallista vettä joka päivä. Tähän minun pitää kiinnittää aktiivisesti huomiota. Parhaiten veden juonti onnistuu, kun pidän paria puolen litran pulloa vierelläni kun istun esim. tietokoneella. Tulee juotua paljon enemmän ja maha pysyy täyden tuntuisena, eikä tee mieli napostella.

  • Kauraleseet
Kauraleseet todellakin auttavat pitämään vatsan toiminnassa. Olin jokin aika sitten noin viikon syömättä kauraleseitä (kun en muistanut niitä ostaa) ja ummetustahan siitä seurasi. Onneksi tykkään kauraleseiden mausta, ja voin syödä ne sellaisenaan jos vaikka ennen nukkumaanmenoa muistan etten ole vielä päivittäistä annosta syönyt. Muuten ne menevät kivasti rasvattoman kreikkalaisen jogurtin seassa.

  • Kunnolla kasviksia kasvispäivinä
Monet muutkin ovat sanoneet, että välillä ei millään tee mieli kasviksia kasvispäivinä. Ainakin omalla kohdallani tällä voi kuitenkin olla painonpudotuksen kannalta huonot seuraukset. Minulla paino putoaa nopeammin, jos syön kasvispäivinä reilusti kasviksia. En tiedä mistä se johtuu, mutta näin asia vain on. Olen nykyisin suuri parsakaalifani ja syön ison kasan höyrytettyä parsaa esim. kanan lisukkeena melkein jokaisena kasvispäivänä. Siihen päälle lounassalaatti ja pari naposteluporkkanaa tai kupillinen kirsikkatomaatteja, niin kasvispäivä alkaa näyttää aika hyvältä. Tykkään myös babyporkkanoista ja kasvissosekeitoista. Siitä päästäänkin seuraavaan kohtaan, eli:

  • Keitot
Olen jotenkin ihan kokonaan unohtanut keittojen olemassaolon Dukanin aikana. Kasvissosekeittohan olisi erinomainen kasvispäivän ruoka! En kuitenkaan omista minkäänlaista soseutinta, ja kauppojen valmiskeitoista en ole löytänyt Dukan-ystävällisiä vaihtoehtoja. Olen niin laiska ruuanlaittaja, että kasvissosekeiton tekeminen tuntuu kauhean vaivalloiselta vaikka sen soseuttimen hommaisinkin. Voihan keittoja toki tehdä muutenkin kuin sosemuodossa, ja sen aionkin pitää mielessä seuraavalla kauppareissulla. Kun tekee kerralla isomman satsin, voi siitä syödä useampana kasvispäivänä.

  • Säännöllinen syöminen
Tämäkin on niin pieni ja yksinkertainen asia, joka kuitenkin unohtuu helposti. Kun syö muutaman tunnin välein, ei mielitekoja yleensä tule ollenkaan. Yritän aina pitää jääkaapissa Keso-raejuustoa ja Skyr-rahkoja, jotka toimivat hyvinä välipaloina ruokailujen välillä. Dukanilla ollessa minulla on harvoin nälkä ja siksi syöminen saattaa unohtua. Se kostautuu illemmalla, kun alkaa tehdä mieli yhtä sun toista kiellettyä. Säännollisesti syömällä aineenvaihduntakin pysyy käynnissä.

Kaikki nämä asiat ovat aika itsestäänselviä ja tuttuja laihduttajille, mutta kertaus ei ole minulle lainkaan pahitteeksi. Arjen tiimellyksessä juuri ne perusasiat tuppaavat unohtumaan, varsinkin dieetin loppumetreillä. Mieli halajaa jo tasausvaiheen ihanuuksia, mutta vielä pitää jaksaa nipistää vähän aikaa. Otan nyt tiukan Dukan-asenteen loppuajaksi ja vien cruisen kunnialla loppuun asti.

8 kommenttia:

  1. Hei!
    Oletko syönyt dieetillä kalkkunamakkaraa? Siinähän on n. 7 % rasvaa.
    Liisa

    VastaaPoista
  2. Hei Dukanette!

    Tuo on hyvä muistilista muillekin :)

    Itse aloitin tasausvaiheen tiistaina. Ensimmäinen hedelmäni oli päärynä, maistui ihanalta! Keskiviikkona söin ensimmäisen tärkkelyspitoisen ateriani - lohta ja täysjyväkuskusia. Hyvää, mutta täytyy sanoa, että olin innostuneempi ensimmäisestä hedelmästäni kuin ensimmäisestä tärkkelysateriastani. Tänään on sitten vuorossa ensimmäinen juhla-ateriani, joka tulee olemaan tällainen: alkupalaksi 2 viipalette speltti-emmentaljuusto -näkkileipää, pääruoaksi perunamuusia ja kalapuikkoja (fileestä) sekä keltaista paprikaa ja miniluumutomaatteja, jälkiruoaksi banaani-cupcake (2, jos mieheni ei tahdo syödä toista).
    Odotan jo innolla :P

    Nyt en muista, että olenko jo puhunut punnitustiheydestä, mutta kahden ensimmäisen vaiheen aikana punnitsin itseni joka aamu. Nyt pyrin punnitsemaan itseni vain kerran viikossa, tiistai-aamuisin. Vaikka kiusaus nousta vaa'alle muinakin päivinä on ollut suuri, olen pystynyt hillitsemään itseni tähän asti. Ja enköhän mä jaksa vielä 3 päivää odottaa.

    -Bronwyn-

    VastaaPoista
  3. Heips! Oon kokeillut tätä dieettiä yhen kaverin suosituksesta ja löysin joku kk sit sun blogin ja luin sen kokonaan läpi. Ihan mahtavaa, että oot vastaiskuista huolimatta päässyt noin mahtaviin tuloksiin. Muutenkin hauskaa luettavaa kaikkinensa sun juttus, naureskelin monet kerrat sun humoristisille kuvauksille itseinhosta ja muista fiiliksistä epäonnistumisen hetkillä, jotka oli kuin itseni kirjoittamat. On tää niin vuoristorataa ja ikuista jojoilua, voi surkee kun läskit hallitsee niin suurta osaa mun mielialasta ja niin monet monet epäonnistumiset ja pettymykset syö itsekuria entisestään ja kynnys alkaa yhtään mitään kasvaa kerta kerran jälkeen. Nyt on just aallonpohja, kun lupaavasti alkanut Dukan pläsähti ja kilot hiipii takas, varmaan kuukauden jaksoin ja hienosti lähti alkuun painonpudotus. Mut nyt puolet tuli jo takas että humpsista vaan ja inhoon tätä ruhooni, vaik oikeesti, koko ikäni teinistä asti oon taistellu kiloja vastaan, mut nyt ekaa kertaa oon vasta oikeesti ylipainon puolella muutaman kilon. Lapsuudessa koettu kannustuksen ym rakkauden puute nujersi itsetuntoa kai niin, etten sietäis itessäni mitään puutoksia, et kokisin kelpaavani olla olemassa, vaik painan hurjat 62 ja risat. Oikeesti itkettää.. Mä en oo lihava, mä oon ihan hyvä.. Mut en usko sitä ite, niin oon tuomittu inhoomaan itteeni kunnes oon sen 50 tai jotain, josta joskus lähettiin.. Sit kyl tulis taas muut kompleksit tilalle varmaan.. Mä oon karpannu jotain 3-5 krt ja nyt tää Dukan tuntu parhaimmalta kuiteski, mut hirmuvaikee olla käyttämättä rasvoja. Aloin lipsuu niissä ja lopulta vähän kaikessa kun leipominen on mun intohimo ja taikinan maistelu on parasta siinä ja usein käy vieraita, enkä pysty niitä herkkuja vastustaa... Mut toivon, et päättyy pian tänkertainen retkahtelu ja saisin sen huikeen tilanteen takas, et hei mun painohan tippuu ja voin mainiosti!!! Hirveesti tsemppiä sulle eteenpäin!! Luen mielenkiinnolla, kuinka sun tilanne etenee!!

    Murheenkryyni

    VastaaPoista
  4. Olen ajatellut aloittaa dukanin ystäväni ja tämän blogin innoittamana. Painan tällä hetkellä n.85kg, ja dukan sivujen avulla sekä oman mieltymyksieni avulla olen asettanut tavoitteeksi 68kg. Olisi siis melkein 20kg pudotettavana. Mietin vain, miten toteutan dieettiäni esim. Joulun aikaan, saanko suoda itselleni perinteisen jouluaterian vai syönkö kalkkunaleikkeen kauraleseiden kanssa? Tai kun olen poikaystäväni vanhempien luona ja hänen äitinsä tehdessä ihania ruokia, miten voin kieltäytyä tai ilmaista että en voi syödä samaa ruokaa. Muuten asun yksin koirani kanssa, joten sen kannalta ei ole ongelmaa. Onko dukan huomattavasti kalliimpaa, kuin normaali ruokailu?

    KIITOS innoituksesta!

    VastaaPoista
  5. tervehdys taasen!olen nyt laihtunut 22kg,eli olen päässyt alle 70,josta olen äärimmäisen iloinen.vauhti on hiipunut muttei into,edelleen kova halu keventyä lisää.tällä vauhdilla olen ajoissa tavoitteessani,toivottavasti jopa alle sen ;) hauskaa syksyä! T. Suvi K

    VastaaPoista
  6. Kovasti täällä odotellaan jo sinun uutta postausta.Mitenkä sinulla on mennyt?

    VastaaPoista
  7. Täällä yksi innokas odottelija myös, miten sinulla menee..

    VastaaPoista
  8. Hei, miten menee, vieläkö blogia kirjoittelet :D T: Pirjo

    VastaaPoista