Nuoren naisen pyrkimys pysyvään painonhallintaan Dukan-dieetin avulla

24.6.2013

Melkein -10kg mutta ei sitten kuitenkaan

Ajattelin tulla kirjoittamaan seuraavan kerran kun kymmenen tiputettua kiloa menisi rikki, mutta nyt ollaan -9,9 kilossa enkä jaksa enää odottaa. Jumi kesti aika pitkään, melkein kaksi viikkoa, mutta nyt paino on 75,7 kiloa. Vielä sata grammaa ja voin sanoa laihduttaneeni kymmenen kiloa.

Olen ollut hieman ärsyyntynyt siitä, että vaikka olen laihtunut jo ihan kivasti, ei sitä oikein näe mistään. Housut ovat löysät ja rintsikat eivät ole niin kireät, mutta melkein kymmenen kilon jälkeen olen yleensä mahtunut jo moniin vanhoihin farkkuihin ja kivoihin toppeihin. Sitten tajusin etten koskaan ole ollut niin lihava kuin mitä aloittaessani. Eli kymmenen kilon jälkeen olen nyt vain siinä painossa, josta ennen olen aloittanut laihduttamisen. Ennen oli laihdutettavaa viitisentoista kiloa ja kymmenen kiloa siitä olisi jo voiton puolella. Nyt laihdutettavaa on reilu 25 kiloa, eli en ole vielä edes puolivälissä. No, saanpahan parempia ennen/jälkeen-kuvia. Paitsi etten muistanut ottaa ennen-kuvia kun aloitin...

Olen silti tosi tyytyväinen tähänastiseen laihdutukseen. Kahdeksan viikkoa on takana ja tällä viikolla odotan saavuttavani sen kymmenen kilon rajapyykin. En ole syönyt ainuttakaan herkkua enkä repsahtanut kertaakaan. En ole edes meinannut repsahtaa. Joskus on tehnyt mieli makeaa, varsinkin menkkojen aikaan, mutta repsahtaminen ei sovi yksinkertaisesti edes ajatusmaailmaani tällä hetkellä. Miksi ihmeessä torpedoisin omat hienot saavutukseni vain siksi että tekee vähän mieli suklaata? Olen aika ylpeä itsestäni enkä oikein tiedä mistä tuo kaikki päättäväisyys on tullut. Ajattelutapani on jotenkin muuttunut ja minulle on itsestään selvää, etten aio herkutella ennen kuin dieetin tämä vaihe on ohi. En tosin valita, on hienoa luottaa itseensä tällä tavalla!

Liikunnan suhteen olen aina ollut laiska. Tai no teininä olin liikunnallinen ja harrastin voimistelua ja kaiken maailman riekkumista ja metsissä juoksentelua. Nyt istun tietokoneella melkein kaiken vapaa-aikani ja pelaan pelejä netissä. Hyvä puoli siinä on se, että tapasin poikaystäväni kun pelasimme yhdessä ja olen saanut paljon hyviä nettikavereita pelaamisen yhteydessä. Olemme suunnitelleet noiden nettikavereiden kanssa tapaamista alkutalvella ja se on yksi iso motivaatiotekijäni. En halua olla tapaamisessa läski. Kaveriporukassamme on tyyppejä Britanniasta, Tanskasta, Hollannista ja tietysti minä Suomesta. Olen porukan ainoa tyttö. Olemme jutelleet netissä lähes päivittäin jo yli kahden vuoden ajan, joten olen tapaamisesta hirmuisen innoissani, mutta se myös jännittää! En missään nimessä olisi halunnut mennä tapaamisen 85-kiloisena (BMI:n ollessa yli 35). Tunsin itseni niin valtavaksi ja rumaksi, että en todellakaan voinut olla oma iloinen itseni. Nyt alkaa jo helpottaa, vaikka olen edelleen lihava. Alan jo tuntea pikku pilkahduksia siitä hyvästä olosta joka valtaa kun on sinut vartalonsa kanssa. Voi miten onnellinen olenkaan siitä, että päätin aloittaa Dukanin pari kuukautta sitten!

14 kommenttia:

  1. Minä olen repsahtanut jo pariinkin otteeseen ja joutunut aloittamaan attack-vaiheen uudelleen. Tuo on niin totta, että miksi pitää torpedoida hyviä suorituksia... Pitää vissiin ottaa itsekin vähän tiukempi linja tähän touhuun. Mietin myös, että helpottaisiko repsahteluun se, että pitäisi kahden viikon välein herkkupäivän ja söisi esim. jäätelön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Herkkupäivä voi olla vähän kaksipiippuinen juttu. Itselläni herkuttelu jää helposti päälle ja olen myös huomannut aiemmin, että Dukanilla ollessa paino nousee herkuttelusta tosi herkästi ja saattaa sitten junnata useita päiviä. Se sitten omalla kohdallani syö motivaatiota. Mutta tämä on siis vain minun henkilökohtainen kokemukseni, sinulle se saattaisi toimia ihan hyvin.

      Poista
  2. Onnittelut sinulle nuori Dukanette siitä, että olet niin hienosti jaksanut tänne saakka. Ja jaksat kyllä tavoitepainoosi saakka ja siitähän sitten alkaakin se uudenlainen ruokailuelämä. :)

    Minä olen jo ikäloppu sinuun verrattuna eli täytän lokakuussa 67, vaikka sisältä olen sellainen teini-ikäinen. :) Eikä minulla ole pudotettavaakaan kuin viisi kiloa. Kymmenen päivän Dukanin noudattamisen jälkeen olen saanut painosta pois kaksi kiloa ja olen siitä tosi tyytyväinen.

    Kuulun sukuun, jossa on lihavia ihmisiä ja kahdelle sisarukselleni on jopa tehty laihdutusleikkaus. Meitä on 7 sisarusta ja vain kaksi (joista toinen olen minä) on ns. normaalipainoista. Eli olen päättänyt jo kauan sitten, että en halua antaa painon nousta niin paljon, että on liian paljon kiinni otettavaa. Tähän saakka se on toiminut. Toisaalta nuorempana minulla ei koskaan ole ollut taipumusta lihoa. Eli tämä on näitä vanhuuden oireita. :)

    Yksi miettimisen aihe minulla on ollut viime päivinä. Mansikat! Tarkistin Finelistä, että niissä on noin 8 % hiilareita eikä juusi ollenkaan proteiinia. Keväällä ajattelin, että kun mansikka-aika tulee, syön niitä kukkuramitoin. Nåh, nyt ajattelen, että kyllä salaattipäivinä (kruisaan siis) aion syödä mansikkamaitoa. Hih!

    Toivottavasti teillä on mukava kohtaaminen niiden nettiystävien kanssa. Toivon sinulle edelleenkin motivaatiota tavoitteesi saavuttamisessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista Heeka!

      Hienoa kuulla, että huolehdit painostasi ja haluat pitää sen normaalina. Kun sinulla on noin vähän pudotettavaa, voit ihan hyvin ottaa Dukanin suhteen iisimmin ja mielestäni mansikat eivät haittaa ollenkaan sinun tapauksessasi, jos niitä vihannespäivinä syöt. Olen itsekin suuri mansikkafani, ja olen pari kertaa vihannespäivinä laittanut salaattiin mansikoita. On ne vaan niin ihania!

      Kiitos vielä kun kommentoit, tälläisiä kommentteja on aina tosi kiva lukea. Isot kasat tsemppiä sinulle painonhallintaan ja aurinkoista kesää!

      Poista
  3. Mitenkäs tuon loppuelämän kestävän dieetin kanssa: meneekö kaikki persiilleen jos alkaa syödä rasvaa? Itse en todellakaan jaksaisi esim. tarkkailla paistamiseen käyttämäni öljyn määrää. Samaten töissä ei ole rasvatonta maitoa kahvin joukkoon... Ja muut dieetit väittävät, että pieni määrä öljyä on vain hyväksi. Niin että mitenkä on, missä kohtaa voin lisätä "normaalin" määrän rasvaa ruokavaliooni (en siis mikään voinmussuttaja ole todellakaan, vaan valitsen aina vähärasvaisia tuotteita muutenkin)? Hiilareiden kanssako?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse en ole niin kauhean tarkka rasvan kanssa, huolehdin enemmän hiilareista. En siis olisi juurikaan huolissani kahvimaidosta tai vähäisistä rasvamääristä.

      Herra Dukan suosittelee nykyään jo dieetin aikana syömään teelusikallisen oliiviöljyä päivässä. Paistamisessa olisi hyvä käyttää juuri tuota oliiviöljyä ja tietysti edes vähäsen tarkkailla ettei tule piilorasvoja joka paikasta.

      Luulen (ja tämä on siis vain omaa mututuntumaa) että rasvojen rajoittaminen Dukanilla on suurimmaksi osaksi terveydellinen seikka, sillä onhan olemassa esim. Atkinsin dieetti, jossa rajoitetaan hiilareita mutta ei rasvaa, ja se usein johtaa hillittömään rasvansyöntiin joka ei tietenkään ole terveellistä.

      Normaalin määrän rasvaa voit siis lisätä viimeistään siinä loppuelämän kestävässä neljännessä vaiheessa, mutta eihän mikään estä sinua lisäämästä sitä jo aikaisemmin ja katsomasta miten se vaikuttaa painon kehitykseen.

      Poista
  4. Loistavaa dukanette!!! Kyllä se -10 vielä rikkoontuu!!! :) itselläni on nyt day18 menossa ja paino tippunu 4,4kg, sekä ympärysmitat on 2cm kaventunu :) tuo mittaus oli tosin viikko sitten jo joten en pitää taas huomenna kattoa mitä se näyttää.. :P

    Nyt on maitorahka ruennu sen verran pahasti tökkii et sen jätin suosiolla pois! Katotaa taas jossai vaiheessa jos se menis kun taukoa tarpeeksi pitäny.. :)

    Nyt kun äetini ja tätini oli meillä neljä päivää niin jokapäivä tuli syötyä kasviksia jossakin muodossa, joko ulkona tai kotona niin nyt sit meinasin pitää 4-5pv taas pelkällä proteiini linjalla :) ens vkonloppuna oiskin sit mun pojan synttärit.. sen seuraavalla viikonloppuna ois 2 synttärit ja kastajaiset.. :(...Voin ne salaatit leivän päältä syyä, mut sen leivän käyn vaikka koiralle nakkaamassa :D pitää vaan vähän kattoa miten paljon siellä juhlien järjestäjät sitten kiinnittää huomiota... meidän sukulaiset kun osaa tuon tuputtamisen :( yritän pitää pääni mut jos nyt jotakin on pakko ottaa niin menköön pieni määrä sit jotaki ja sitten taas monta protsku päivää perään..

    Tosi paljo tsemmpiä sulle! We can do it!!! :) ja kyllä se vaaka vielä taipuu!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho sinullakin kohta viisi kiloa pudotettu, jes! Itse en vieläkään ole saanut aikaiseksi tehdä noita mittauksia, vaikka kaivoin jo mittanauhankin esille.

      Minä en ole syönyt ollenkaan maitorahkaa koko dieetin aikana. En vaan jotenkaan tykkää siitä. Maustamaton jogurtti sen sijaan on uponnut hyvin ja tietysti raejuusto. Nytkin tässä taas aamupalaksi Kesoa vetelen. =) On varmaan ihan hyvä jättää pois sellaiset ruuat jotka tökkivät. Tarkoitus olisi kuitenkin luoda itselleen pohjaa uusille loppuelämän kestäville ruokailutottumuksille, joten miksipä sitten söisi jotain joka tökkii.

      Tuo päivärytmin vaihtelu on ihan suotavaakin Dukanilla, minäkin pidin juuri neljä proteiinipäivää putkeen kun alkoi jumiminen ärsyttää.

      Ja voih, paljon juhlia sinulla tiedossa! Sukulaisten tuputtaminen on aika hankala paikka, kun he eivät välttämättä ymmärrä sitä painon kanssa kamppailua, eikä aina jaksa selittää että miksi ei nyt syö kakkuja ja muuta juhlaruokaa. Toivotaan että siellä olisi edes jotain mitä sinäkin voit syödä. Ja eihän se tietenkään maailmaa kaada jos jotain pientä ottaa, pitäähän dieetillä ollessakin voida elää suht normaalia elämää.

      Tsemppiä juhliin (ja tietty arkeen), minä pidän täällä peukkuja että selviät kaikista juhlista ilman suurempia hämminkejä. =)

      Poista
    2. Sekoitan maitorahkaa Lidlin jukurtin sekaan ja nyt aion kokeilla maustaa sitä vaniljauutteella, sitähän saa käyttää? T: Pirjo

      Poista
  5. Hei. Päätin aloittaa huomenna ja maksoin tuonne Dukan sivuille jonkun coaching maksunkin - eli nyt on pakko... Mutta yritin katsoa ja en löytänyt, että onko se sun mielestä se Normandy fromage frais enemmän tuorejuustoa vai raejuustoa vastaava? Noitahan ainakin molempia löytyy rasvattomina...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoisin että tuo vastaa enemmän rahkaa. Tuorejuustoa se ei ainakaan ole (tai näin kuvittelisin) ja raejuusto on myös mielestäni eri asia. Mutta jos olet löytänyt tuorejuustoa tai raejuustoa rasvattomana ja tarpeeksi alhaisilla hiilareilla, voi niitä toki syödä.

      Tsemppiä Dukanille! Saat varmaan paljon kullanarvoisia vinkkejä siitä coachingista. Olisi kiva kuulla onko coaching sen rahan arvoinen ja myös miten dieetti lähtee sinulla sujumaan!

      Poista
    2. Meillä Arlan raejuustoa, rasvaa 0,3g ja sokeria 2g onko se liikaa? T: Pirjo

      Poista

  6. I am a Physiotherapist with years of experience working in private practice with musculoskeletal, orthopaedic, best way to lose weight and sport injuries patients.

    VastaaPoista