Nuoren naisen pyrkimys pysyvään painonhallintaan Dukan-dieetin avulla

3.6.2011

1. päivä

Nyt olen siis ensimmäistä päivää Dukan-dieetillä. Vietin eilen pari tuntia ruokaostoksilla. Jokaisen tuotteen kohdalla piti syynätä tarkkaan tuoteseloste ja varmistaa ettei hiilareita tai rasvaa ole liikaa. Jugurttien kanssa olin pulassa: rasvattomissa jugurteissa oli aina sokeria ja sokerittomissa rasvaa. Ostin rasvatonta mansikkajugurttia, mutta en ole sitä tänään uskaltanut syödä koska sen hiilaripitoisuus on aika korkea. Löysin myös pitkän etsinnän jälkeen rasvattomia JA sokerittomia jugurtteja pikkupurkeissa, mutta niitäkään en ole vielä maistanut. Pitää ensin käydä Dukan-foorumeilta tarkastamassa mitä muut sanovat aiheesta. Löysin Lidlistä tosi hyvän paketin rasvatonta ja hiilaritonta kalkkunaleikettä, jota olen tänään vedellyt pitkin päivää välipaloina.

Olo on jotenkin outo. En tiedä johtuuko se dieetistä vai kuumuudesta vai jostain muusta, mutta olen aivan poikki. Kävin koiran kanssa puolen tunnin kävelyllä (Dukan VAATII että dieetillä ollessaan pitää kävellä 20 minuuttia päivässä, ei mitenkään mahdoton vaatimus) ja jaksoin kotiin tullessani hädin tuskin nousta rappuset yläkertaan. Tiskatessa heikotti jalkoja ja päätä särkee. Tajusin että kaikelta vouhkaamiseltani en varmaankaan ole syönyt tarpeeksi! Tein heti munakkaan, jota tässä parhaillaan mutustan. Maustoin kolmen munan munakkaan paprikajauheella, chilijauheella, yrttisekoituksella ja soijalla. Suolaa Dukan kehottaa vähentämään, joten jätin suolan pois. Hyvältä maistuu.

Päänsärystä Dukan varoitteli kirjassaan ja sanoi että muutamana ensimmäisenä päivänä voi olo tuntua heikolta ja kannattaa välttää raskaita urheilusuorituksia. En muista luinko kirjasta vai jostain muualta, että saattaa tulla flunssainen tai kuumeinenkin olo alussa. Juuri se minulla nyt on, kuumeinen olo. Tämän luvataan helpottavan parissa päivässä. Toivottavasti, olo on nimittäin todella heikko. Pahoittelen jos juttuni heittelevät laidasta toiseen ilman minkäänlaista rakennetta. Syytän osaksi tätä heikkoa oloa joka saa ajatuksetkin karkailemaan.

Olen aina syönyt aika vähänlaisesti proteiinia, suurimmaksi osaksi siksi, että proteiinipitoiset ruuat ovat kalliimpia kuin rasva- ja hiilarihötöt. Ei minulla nytkään mikään mahtava rahatilanne ole, mutta varsinkin poikaystävä kannustaa että nyt laihdutetaan hinnalla millä hyvänsä. Hän sanoo kyllä olevansa ihan tyytyväinen minuun juuri tälläisenä pullukkanakin, mutta hän ei kuulemma ole tyytyväinen niin kauan kuin minä itse en ole tyytyväinen. Miten lie asian laita. Kyllä minä ymmärrän senkin, ettei läskiä ole yhtään niin kiva katsella siinä vierellä kuin laihaa ja nättiä. Kotona piiloudun isoihin t-paitoihin enkä jaksa meikata tai laittaa tukkaa kun kerta muutenkin näytän niin kamalalta. En silti laihduttaisi toisen käskystä jos itse olisin itseeni tyytyväinen. Laihdutuksen pitää aina alkaa itsestä ja omasta halusta ja motivaatiosta, ei se muuten tule toimimaan.

En tänään vielä mene sen tarkemmin dieetin sääntöjen selostamiseen, jokainen voi ne helposti halutessaan löytää netistä googlettamalla. Sen sijaan kerron fiiliksiä ja listaan illalla mitä olen päivän aikana syönyt. Kyllä minä jossain välissä siihen teoriaankin sitten paneudun, mutta se olkoon huomisen tai jonkun muun päivän urakka.

***

Munakkaan syönnin jälkeen olo parani hieman. Hittolainen kun en edes huomannut ettei ole tullut syötyä tarpeeksi. Dukan käskee varsinkin alkuvaiheessa syömään runsaasti, melkein enemmän kuin mitä tekisi mieli. Aterioita ei myöskään saa jättää väliin. Sen olen huomannut itsekin, että jos aamulla tai päivällä ei syö paljoa, illalla tulee aivan hirveä mieliteko ja syöpöttelyhimo. Pitäisi siis yrittää syödä tasaisesti pitkin päivää. Siinä minulla tuleekin olemaan opetteleminen, kun tapanani on olla päivän alkupuoli syömättä ja sitten illalla vetää ihan hirveä annos ruokaa. Iltasyöminen jatkuu siihen asti kun menen nukkumaan, ja monesti nukkumaan mennessäni olen ihan ähkyssä. Sehän ei ole hyvä juttu ollenkaan. Uni on levotonta kun mahassa myllertää ja keho yrittää sulatella illan mässäilyjä. Kun keho sitten huomaa että sillä hetkellä energiaa ei kulu, se varastoi sen tulevaa varten. Ja noista varastoista tässä nyt sitten yritetään päästä eroon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti